Ellen Rijsdorp

Docent draaien

SONY DSC

Mijn eerste kleispoor is terug te leiden naar de middelbare school. Ik deed eindexamen HAVO Handvaardigheid. Ik had een hele enthousiaste, gedreven, kundige en strenge docent. Er werd met passie gewerkt om goede kwaliteit af te leveren.

Een logische vervolgstap leek de Kunstacademie maar daar raakte ik verstrikt in concepten en ideeën. Het aanleren van het ambacht draaien werd sterk afgeraden: “Daar moet je niet aan beginnen, veel te moeilijk”. Dat was voor mij juist een uitdaging. Ik ben overgestapt naar de voorloper van de SBB Gouda: de vijfjarige avondopleiding draaien/handvormen. Deze was destijds vooral gericht op het draaien van gebruiksgoed. Gelukkig heeft de opleiding zich verder ontwikkeld zodat je na het afsluiten van deze opleiding veel verschillende aspecten van keramische technieken beheerst.

Tijdens mijn opleiding was ik voor mijn werk jaarlijks een aantal maanden in Ghana. Ook daar kwam ik in aanraking met klei. De lokale bevolking maakte er handgevormd gebruiksgoed. Met diep respect zag ik hoe hun handen, met slechts natuurlijke gereedschappen , de klei vormden.
In de wintermaanden bond ik met mijn eigen handen en de draaischijf de strijd aan met de klei. Deze combinatie maakte me nog meer gedreven om na de opleiding professioneel keramist te worden.

Ik heb dit ideaal op twee manieren vormgegeven. Enerzijds door het delen van mijn kennis . Dit heb ik o.a. gedaan in centra voor mensen met verstandelijke beperkingen, bij creativiteitscentra, VAK Delft ,bij de Delfts Blauw fabriek De Porceleyne Fles.  Sinds 2002 ben ik als docent keramiek verbonden aan de TU Delft.

Anderzijds maak ik mijn eigen collectie werk in het atelier. In mijn werkplaats ben ik vrijwel dagelijks te vinden, het liefst achter de draaischijf.
Ik woon in Delft, een stad met een rijke keramische traditie. 

Ik streef ernaar draaitechnieken volledig in mijn vingers hebben om er vervolgens mijn eigen vormentaal mee te ontwikkelen. Dit resulteert in keramische objecten waarbij de gebruiksvorm volledig is losgelaten. Dubbelwandig, ondersteboven, en soms zelfs in tegendraadse richting gedraaid. Dat is allemaal mogelijk op de draaischijf. De beperking van de ronde vorm biedt ook kansen om binnen dat kader te experimenteren en de grenzen er van op te zoeken.

Als docent vind ik het van grote waarde dat cursisten er toe komen hun eigen vormentaal te ontwikkelen: plezier hebben met klei, hard werken, technische vaardigheden ontwikkelen en kritisch maar ook trots zijn op je werk. Dan worden de grenzen ontdekt en daarmee het wezen als keramist.